Cum să reduci nivelul de cortizol (hormonul stresului) atunci când te simți stresat și anxios

  /  Medicina Integrativa   /  Cum să reduci nivelul de cortizol (hormonul stresului) atunci când te simți stresat și anxios

Cortizolul este probabil produs în exces de catre organism pentru noi  toti in aceste moment si, atunci când acest lucru se intampla pentru o perioadă indelungata, poate fi un factor major in scăderea sănătății. Cu toate acestea, cortizolul este, de asemenea, necesar pentru a fi în viață. Corpului nostru îi place să fie în homeostază atât mental cât și fizic, așa că, în timp ce un pic de stres ajută la reglarea sistemelor noastre, bolile cauzate de stres apar atunci când lucrurile nu sunt in echilibru prea mult timp.

Ce este cortizolul?

Cortizolul este un hormon format de glandele suprarenale, care se afla deasupra rinichilor. Cortizolul stimulează ficatul pentru a converti aminoacizii în glucoză, crește metabolismul acizilor grași, ajută la combaterea inflamațiilor și alergiilor, previne pierderea de sodiu în urină (un mineral important pentru sănătatea celulară), menține rezistența la stres și ne poate ajuta să ne concentrăm și să rămânem calmi. Este cel mai mare nivel de la aproximativ 6  la 8 dimineata pentru a ne ajuta să ne trezim, iar apoi scade pe tot parcursul zilei. Pe măsură ce cortizolul scade seara, melatonina – cel mai puternic antioxidant endogen și hormonul nostru de somn crește la un ritm similar și cei doi hormoni funcționează invers, creând un ritm natural de veghe pentru o funcție optimă.

Ce se întâmplă atunci când nivelurile de cortizol sunt prea mari sau prea mici

Semnalele provenite din creier spun cortexului suprarenal să elibereze cortizolul în perioadele de stres. Când vă aflați într-o stare de stres susținută, organismul primește în mod constant acele semnale pentru a produce mai mult din hormonul stresului și se adaptează unui prag mai mare de cortizol, ceea ce duce la dezechilibrul hormonilor.

Cortizolul este o parte uriașă a răspunsului „lupta sau fugi” al  corpului nostru, care este activat în momente de stres ridicat. Atunci când acest răspuns la stres este declanșat, corpurile noastre deviază fluxul de sânge pentru a ne asigura că putem respira și ne putem deplasa eficient pentru a rămâne în viață. Cu toate acestea – întrucât nu suntem în general urmariti de un urs – stresorii se pot datora unor factori precum boala de bază (de exemplu, dezechilibru hormonal, obezitate), alimentație slabă, somn slab, relații nesănătoase, emoții reprimate, stres emoțional și substanțe chimice din mediu (de exemplu, produse cosmetice, poluare).

Producția cronică de cortizol ne păstrează corpul în mod „lupta sau fugi” și ne obligă să prioritizăm funcțiile corporale, cum ar fi reproducerea (de exemplu, fertilitatea, menstruația, libidoul), digestia și odihna. Echilibrarea nivelului de cortizol este complicată în continuare de faptul că cortizolul este afectat de hipotiroidism, obezitate, estrogen ridicat și diabet de tip 2.

Consecințele existenței unui nivel ridicat de cortizol

Atunci când cortizolul nu este în echilibru, poate duce la creșterea în greutate, libido scăzut, dureri de cap, anxietate, depresie, energie scăzută, insomnie, probleme cu zahărul din sânge, perioade menstruale sărit, infertilitate, probleme intestinale, osteoporoză și boli cardiovasculare. Cortizolul ridicat afectează și tiroida; în condiții de stres, hormonul tiroidian este scăzut. Fizic, cortizolul crește eliberarea de insulină, care stimulează apetitul, în special pentru carbohidrați sau alimente grase și afectează cel mai frecvent abdomenul nostru, deoarece celulele grase tind să fie mai sensibile la cortizol. Aceste cicluri se hrănesc reciproc, deoarece greutatea crescută, de exemplu, poate crește estrogenul, iar estrogenul crescut poate duce la creșterea în greutate datorită legării hormonului tiroidian, creșterea secreției de insulină, slăbirea joncțiunilor strânse intestinale și scăderea sensibilității la leptină (un hormon care ne spune că am mancat suficient).

Suplimente care ajută la promovarea nivelului normal de cortizol. 

Există o serie de suplimente care pot ajuta la promovarea nivelului normal de cortizol, cum ar fi magneziul, cunoscut sub numele de „mineralul de relaxare” al naturii.

Este folosit în peste 300 de reacții din corpul uman și susține receptivitatea glandelor suprarenale. Mulți dintre noi sunt deficitari în magneziu care poate fi un instrument excelent pentru susținerea nivelului normal de cortizol.

Luați în considerare forma glicinată de magneziu a magneziului, deoarece glicina este un aminoacid calmant și are biodisponibilitate ridicată și efecte secundare gastrointestinale minime.

Busuiocul sfânt este o plantă adaptogenă (ceea ce înseamnă că ajută la normalizarea funcției endocrine și promovează un răspuns sănătos la stres) care conține ocimumozide, care sunt benefice pentru reducerea cortizolului și a glucozei și pentru îmbunătățirea echilibrului neurotransmițătorilor. Vitaminele B – cum ar fi B12, B9 și B6 – sunt, de asemenea, importante în modularea răspunsului nostru la stres, în special prin eliminarea homocisteinei, o sursă de inflamație și stres. De asemenea, au efecte directe asupra nivelurilor de neurotransmițători din creier. Vitaminele B și magneziul, precum și alți compuși solubili în apă, sunt excretați în perioadele de stres din cauza nevoilor crescute de urinare, ceea ce înseamnă că stresul cronic poate face mai important pentru noi suplimentarea cu acești nutrienți.

Scaderea cortizolul prin modificarea stilului de viață.

Creșterile cronice ale cortizolului nu au avut loc peste noapte, așa că va dura ceva timp și efort pentru a readuce echilibrul in organism. O parte din acest proces va fi să comunicăm organismelor noastre că totul este în regulă. Corpul nostru prosperă în ritm, așa că atunci când știe ce se va întâmpla, nu este nevoie să vă faceți griji sau stres. Menținerea unei ore normale de culcare între orele 10:30 și 11 p.m. permite cortisolului să scadă pana într-un punct în care se produce o cantitate optimă de melatonină, iar acest lucru poate ajuta la asigurarea unui somn de înaltă calitate. Obținerea a cel puțin șapte și jumătate până la nouă ore de somn pe noapte ajută, de asemenea, la eforturile de pierdere în greutate și răspunsul la leptină, care sunt legate de cortizol.

O dietă sănătoasă plină de legume, fructe, grăsimi sănătoase precum avocado, fibre precum semințele de chia măcinate și proteine (vegetariene sau non-vegetariene) va oferi o gamă largă de vitamine și minerale necesare pentru a aborda procesele implicate în cortizolul crescut. Băile cu sare Epsom sunt bogate în magneziu, iar unele săruri conțin lavandă, o plantă cunoscută pentru a invoca un sentiment de calm și relaxare. Luați în considerare adăugarea tehnicilor de constientizare, cum ar fi să vă întrebați în momente de stres: „Sunt în pericol iminent?” precum și tehnici de stil de viață, cum ar fi mai multa mișcăre și exerciții, cum ar fi yoga sau tai chi versus activități de tip cardio. De asemenea, ar putea fi înțelept să scazi aportul de cofeină dacă încerci să scazi nivelul cortizolului.

Reechilibrarea necesită timp. Insa daca situatia dvs. nu se îmbunătățeste, consultati un medic pentru a vă evalua în continuare starea, pentru a efectua analize de laborator și elaborați un plan impreuna.

Concluzia

In viață, elemente ce ne provoaca stress vor fi întotdeauna prezențe și, într-o oarecare măsură, sunt încorporate în ADN-ul nostru. Cu toate acestea, prin conștientizare, schimbări ale stilului de viață și suplimentare putem facilita reducerea cortizolului în mod natural.

Specialiştii Clinicii Eliade vin în sprijinul tău în această perioadă a izolării la domiciliu cu serviciul de CONSULTAȚII ONLINE de care poƫi beneficia GRATUIT.

În clinica noastră frumuseƫea şi complexitatea actului medical vin din faptul că marea majoritate a terapeuƫilor sunt formaƫi în medicina convenƫională şi au ales să practice medicina integrativă datorită experienƫelor personale la care medicina convenƫională nu a mai avut răspuns. Specializarea lor în Medicina holistică vine din convingere, aceasta devenind în timp o vocaƫie.

Leave a Comment:

Coșul tău